du väljer själv hur långt du vill gå

Mina ögon är ständigt röda, jag har mascara längs med kinderna. Tappar en glasburk i golvet, har inte ork att bära ens mig själv. Jag håller andan och väntar på ett svar, jag väntar ständigt på svar men de kommer alltid för sent. Det är nästan sorgligt att se mig själv bli hårdare, kallare men det finns ingen annan väg. Verkligheten är inte vacker och jag måste sluta vara så naiv.
 
Men snälla mars, låt mig i alla fall få behålla honom? Jag lovar att jag ska slåss. Jag vet ju vad jag vill, visst måste jag kunna ta mig dit? För honom måste jag mjukna och jag har insett att det inte är en paradox. Jag tror att allting handlar om att vara rak, om att vara sårbar. 
 
 
 
Har ni älskat någon med ett missbruk? Det har jag och det har gjort sönder mig, gör sönder mig, men ingenting har nog lärt mig så mycket om mig själv eller om verkligheten eller om kärlek eller om makt. Jag har gråtit och jag har skurit mig i besvikelse och i frustration. Jag har sett min kärlek övergå till fullkomlig likgiltighet. Jag har låtit mig bli sårad och kvävt mina egna behov. Jag har mött min spegelbild, insett min egen ofullkomlighet och insett att jag bara har mig själv. Jag skäms för min ignorans och nonchalans, för hur jag har blundat. Men jag har också insett att det inte spelar någon roll vad jag gör om den andre inte är mottaglig. Att det enda jag kan göra är att erbjuda min hjälp och att aldrig acceptera eller tolerera det sjuka. Sätt hårt mot hårt.
 
Jag är glad att jag aldrig hann säga det som jag tänkt säga till dig, för då hade det blivit verkligare och då hade allt det här gjort ännu mer ont. För kanske kan jag intala mig att det aldrig var sant. Det räcker med att älska en person med ett missbruk. Det är klart att jag önskar att allting löser sig, att jag kan få berätta det för dig en dag när våra ögon är klarare. Men jag har blivit hård och kall och jag tror inte på lyckliga slut.
 
Och någonting slog ner i mig för bara några dagar sedan; jag är skyldig H att inte utsätta honom för samma sak, att älska någon med ett missbruk. Om jag vill att han ska älska mig så måste jag göra allt för att bli fri från det sjuka i mig själv. För även om allt är nattsvart så vet jag att vi har potential.
 




namn
spara?

e-post


blogg


har du lärt dig att stå vid ditt ord?