JAG ÄR TÅRGAS I HANDVÄSKAN

Okej, så jag fick en kommentar på detta inlägg och det var kanske bra att jag andades in och andades ut och inte publicerade det långa svaret jag skrev samma dag, utan här får du/ni ett något mindre rabiat svar (även om jag avskyr mina överdrivna krav på självcensur). Men alltså - jag vill klargöra en sak först:
 
Jag tycker att det är SÅ vidrigt att skriva en sådan kommentar anonymt på ett inlägg där jag skriver om en upplevelse som var jobbig för mig och där jag liksom bearbetar den händelsen. Det inlägget handlade INTE om manshat eller om min feministiska övertygelse eller teori. Det är så himla typiskt ifrågasättande av offer, att liksom vända bort fokus från personens upplevelse och klanka ned på någonting som inte är relevant. Och i sådana situationer så har jag ingen jävla skyldighet att hålla God Ton™. Tro mig, jag diskuterar jättegärna och har ingenting emot att folk ifrågasätter och kritiserar eller är av en annan åsikt än mig eller rentav tycker att jag är blåst.
 
  
 
"Sorry men jag köper inte detta. Man kan hata de samhälleliga, kulturella, ekonomiska och sociala strukturer som i allra högsta grad gynnar männen. Men man kan inte hata män. Det är ungefär lika trångsynt och inbilskt som rasism eller nazism. Man kan hata individer, sexism, ovan nämnda, men man kan inte låta alla män stå till svars för andra mäns handlingar. 
Jag står upp för jämlikheten mellan könen, frågar någon så svarar jag att jag är feminist. Men jag tycker att det låter väldigt kontraproduktivt att bemöta hat med mer hat, att bedöma män som grupp när vad vi egentligen vill är att sudda ut skiljeväggen mellan könen. För nej, alla män hatar inte, alla män droppar inte sexistiska kommentarer eller utöver kvinnovåld/förtryck. Det är snarare SAMHÄLLET, alltså de politiska reformer som (visserligen) män skapat för att gynna män, men vars moral inte längre kan stå för ett helt kön år 2015. Det är DOM vi hatar, inte män. Men såklart så ska det alltid finnas en extremvåg till varje rörelse..."
 
  
 
Det är fantastiskt vidrigt att hävda att manshat är lika trångsynt som rasism och nazism. Det är ett faktum att patriarkatet existerar och att män är överordnade kvinnor och skadar kvinnor bara för att de är kvinnor. Rasifierade personer är INTE överordnade vita utan rasifierade FÖRTRYCKS av vita och därmed saknar rasism grund. Det är alltid "okej" att "hata" sina förtryckare, not so much att sparka nedåt och hata dem som en redan står ovanför. 
 
Jag håller helt med dig om att en inte kan "låta alla män stå till svars för andra mäns handlingar". Jag har inte påstått något annat. Och ja, hat är kontraproduktivt. Men jag vill inte hat. Hat är inte ett val, det är en känsla. Hatet har växt fram, tvingats fram, genom att män har skadat mig och andra kvinnor. Jag känner hellre sorg, och det gör jag ibland (och allt oftare). Och jag skriver för tusan att jag INTE hatar män som grupp utan att jag hatar män som individer.
 
Hur menar du att patriarkatet ska krossas om vi inte får se män som grupp? Tror du att det funkar att bara blunda? Tror du på riktigt att vi kan "sudda ut" könsskillnaderna? Vilken värld lever du i? Patriarkatet måste KROSSAS och för det måste vi se och diskutera män som grupp och kvinnor som grupp. Vi måste inse könsskillnaderna och inse vilka privilegier män besitter för att kunna göra någonting åt skillnaderna. Kön måste avskaffas.
 
Har inte ord för hur trött jag är på "inte AAAAAALLA män". Ingen tror att Alla Män hatar, droppar sexistiska kommentarer eller utövar kvinnovåld. Det handlar inte om Alla Män utan det handlar om "män". Det handlar inte om vad varje individuell man gör eller inte gör utan det handlar om strukturer. Det handlar om att män (som grupp, på strukturell nivå) besitter makt. Dock så priviligieras Alla Män™ (ja, ALLA individer) för att de är män och utöver därmed kvinnoförtryck. Långt ifrån alla förtrycker aktivt och/eller medvetet - men alla män besitter en passiv makt i egenskap av män och de gynnas på bekostnad av kvinnor.
 
Enligt mig är det långt mer befängt att sitta och hata på sexism eller "politiska reformer" - de har ingen som helst makt över mig, de är för fan bara konstruktioner. Det är de som brukar och drar nytta av dessa konstruktioner som skadar människor. Det är inte patriarkatet som utövar kvinnoförtryck för patriarkatet kan inte handla av sig själv.
 



J

Du är så skarp gurrrl. <3<3<3

Svar: Haha, jag vet inte. Men tack, blir verkligen glad av dina kommentarer!
Kramar<3
nihilisten

2015-11-03 | 19:02:53

namn
spara?

e-post


blogg


har du lärt dig att stå vid ditt ord?